• در ستایش حروف عربی

    در ستایش حروف عربی

    پویا احمدی

    تایپوگرافی عربی در کنار دیگر اسلوب‌های نوشتاری غیرلاتین طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که سیر تکاملی‌اش را با سرعتی بیش از پیش در منطقه‌ی خاورمیانه در این دوران داشته است. این سیر تکاملی تنها محدود به جهان عرب نمی‌شود، بلکه در سایر کشورهای غیرعربی هم گسترش پیدا کرده است. در این مطلب پویا احمدی مروری داشته است بر بعضی از پروژه‌هایی که سعی در پیشبرد تایپ و تایپوگرافی عربی داشته‌اند.



    این مقاله پیش‌تر در شماره ۳۶ مجله نشان ( تابستان ۱۳۹۵، ویژه طراحی گرافیک غیر غربی) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.


  • تایپکَست: تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

    تایپکَست: تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

    مارشا لازِن

    استودیو/ لب یکی از استودیوهای طراحی تایپ و تایپوگرافی مستقر در شیکاگو و سانفرانسیسکو است که به طراحی و توسعه تایپ فیس‌های سفارشی برای پروژه‌های هویت برند می پردازد. در این یادداشت، مارشا لازن به تعدادی از پروژه‌های این استودیو و چالش‌ها و مسائلی می‌پردازد که از طریق تایپ و تایپوگرافی حل کرده‌اند.



    این مقاله پیش تر در شماره ۳۵ مجله نشان ( زمستان ۱۳۹۴ - بهار ۱۳۹۵، ویژه استودیوهای دیزاین) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.


  • فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    رامین پهلوان حسینی

    همه ما که با فونت و نرم‌افزارهای ویرایش متن سر و کار داریم، حتماً اعداد مربوط به اندازه فونت را دیده‌ایم. ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴. اما معنی این اعداد چیست؟ وقتی می‌گوییم یک فونت ۱۲ پوینت است یعنی چه؟ آیا شیوه دیگری برای اندازه‌گیری فونت وجود دارد؟ آیا سیستم پوینت در کار طراحی تایپ‌فیس هم کارآمد است؟ یا روش دیگری را باید انتخاب کرد؟


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- تایپ‌فیس متن و نمایشی

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- تایپ‌فیس متن و نمایشی

    رامین پهلوان حسینی

    تایپ‌فیس‌ها را می‌توان برحسب عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد، ازجمله عوامل تاریخی، ویژگی‌های طراحی، کاربرد و... به لحاظ کاربردی تایپ‌فیس ها را می‌توان به ۲ دستۀ اصلی تقسیم کرد: تایپ‌فیس متن و تایپ‌فیس نمایشی. در این یادداشت نگاهی می‌اندازیم به این دو دسته از تایپ‌فیس‌ها.


  • نقدی بر شماره 68  مجله حرفه هنرمند (ویژه تایپوگرافی و تایپ دیزاین) – بخش دوم

    نقدی بر شماره 68 مجله حرفه هنرمند (ویژه تایپوگرافی و تایپ دیزاین) – بخش دوم

    رامین پهلوان حسینی

    شماره جدید مجله حرفه هنرمند به طور کامل به موضوع تایپوگرافی و تایپ دیزاین اختصاص یافته است. در بخش اول این یادداشت به معرفی کلی مجله پرداختیم. در این بخش سعی می‌کنیم به طور جزئی‌تر به مطالب منتشر شده در این ویژه‌نامه بپردازیم.


  • نقدی بر شماره 68  مجله حرفه هنرمند (ویژه تایپوگرافی و تایپ دیزاین) – بخش اول

    نقدی بر شماره 68 مجله حرفه هنرمند (ویژه تایپوگرافی و تایپ دیزاین) – بخش اول

    رامین پهلوان حسینی

    شماره جدید مجله حرفه هنرمند به طور کامل به موضوع «تایپوگرافی» و «تایپ دیزاین» اختصاص یافته است. در این یادداشت با رویکردی انتقادی به معرفی این ویژه‌نامه پرداخته‌ایم.


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «کاراکتر و گلیف»

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «کاراکتر و گلیف»

    رامین پهلوان حسینی

    اصطلاح «کاراکتر» معانی متفاوتی در حوزه‌های تخصصی مختلف دارد. معنای این اصطلاح در تایپوگرافی و طراحی تایپ چیست؟ آیا کاراکتر همان گلیف است؟


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «خانواده تایپ»

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «خانواده تایپ»

    رامین پهلوان حسینی

    خانواده تایپ چه تفاوتی با یک فونت یا یک تایپ‌فیس دارد؟ از چه عواملی می‌توان برای گسترش یک خانواده تایپ استفاده کرد؟ کاربرد خانواده‌های تایپ در کجاست؟


  • آناتومی حروف فارسی (با بررسی خط نسخ)

    آناتومی حروف فارسی (با بررسی خط نسخ)

    معصومه مصلح

    حروف مجموعه‌ای از اشکال بی‌قاعده نیستند بلکه آناتومی مشخصی دارند. این آناتومی چیست؟ چه ساختارهای مشترکی در حروف می‌توان یافت؟ عوامل هویت‌بخش و شکل‌دهنده به ساختار حروف فارسی چیست؟ حروف از چه اجزایی تشکیل شده‌اند؟ این‌ها سؤلاتی هستند که پاسخ دادن به آنها درک بهتری از حروف فارسی به ما می‌دهد.


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «طراحی تایپ و طراحی فونت»

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «طراحی تایپ و طراحی فونت»

    رامین پهلوان حسینی

    طراحی فونت یا طراحی تایپ یا طراحی قلم؟ کدام یک دقیق‌تر است؟ با تعریفی که از فونت ارائه دادیم، آیا فونت را می‌توان طراحی کرد؟