• کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    ایلِنه استرایزوِر
    رامین پهلوان حسینی

    در مطلب قبلی در مورد انتخاب فونت سریف و سن سریف در متون چاپی صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را در مورد فونت هایی که برروی صفحات نمایش دیده می شوند بررسی کنیم.


  • کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    ایلِنه استرایزوِر
    رامین پهلوان حسینی

    یکی از اولین تصمیم‌هایی که هنگام انتخاب یک فونت لاتین برای استفاده در متن باید بگیریم، این است که آن فونت سریف باشد یا سن‌سریف. این انتخاب باید بر اساس چند نکته کلیدی و با توجه به پروژه‌ای که قرار است انجام دهیم، صورت بگیرد. هنگامی که از بین این دو یکی را انتخاب کردیم، جستجو برای تایپ‌فیس به میزان قابل توجهی محدود می‌شود.


  • معرفی خطوط اسلامی- خط رقعه

    معرفی خطوط اسلامی- خط رقعه

    معصومه مصلح

    خط رقعه چگونه خطی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با سایر انواع خط چیست؟ ریشه آن در چه خطی است؟ در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به خط رقعه.


  • معرفی خطوط اسلامی- خطوط تفننی یا خط نقاشی

    معرفی خطوط اسلامی- خطوط تفننی یا خط نقاشی

    معصومه مصلح

    هنگامی که خطوط مختلف شکل می‌گرفت، برخی از خوشنویسان در تزیینی کردن و ایجاد تفنن در خط تلاش می‌کردند. تزیین در خط سابقه‌ای طولانی دارد و انواع خطوط برای تزیین بناها، ظروف، سفالینه‌ها و... به کار رفته است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مهم ترین خطوط تفننی فارسی/ عربی.


  • معرفی خطوط اسلامی- خط کوفی بنایی

    معرفی خطوط اسلامی- خط کوفی بنایی

    معصومه مصلح

    خط کوفی بنایی یکی از پویاترین و انعطاف‌پذیرترین خطوط اسلامی است؛ خطی که نسبت به موقعیتی که قرار است در آن استفاده شود، تغییر فرم می‌دهد و با آن موقعیت منطبق می‌شود. این ویژگی از این خط یک خط منحصر به فرد ساخته است که به خوبی در هر بنا و کتیبه‌ای قابل استفاده است. اما سایر ویژگی‌های این خط چیست؟ ترکیب‌بندی حروف در آن چگونه است و فضاهای مثبت و منفی در آن چگونه مدیریت می‌شود؟


  • زاویه قلم در خوشنویسی و طراحی تایپ فیس (فونت)

    زاویه قلم در خوشنویسی و طراحی تایپ فیس (فونت)

    معصومه مصلح

    زاویه قلم یکی از تاثیرگذارترین عوامل در ایجاد لحن یک فونت محسوب می‌شود. این ویژگی که در اثر استفاده از ابزارهای خوشنویسی و کتابت شکل گرفته است در طراحی تایپ‌فیس نیز نقش اساسی دارد. اما این تأثیر چگونه است؟ اگر زوایای اول حروف کم یا زیاد باشند، چه تأثیری در لحن فونت ایجاد می‌شود؟


  • معرفی خطوط اسلامی- خط نسخ

    معرفی خطوط اسلامی- خط نسخ

    بهاره بالغ نژاد

    خط نسخ چگونه خطی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با سایر انواع خط چیست؟ ریشه آن در چه خطی است؟ در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به خط نسخ.


  • فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    رامین پهلوان حسینی

    همه ما که با فونت و نرم‌افزارهای ویرایش متن سر و کار داریم، حتماً اعداد مربوط به اندازه فونت را دیده‌ایم. ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴. اما معنی این اعداد چیست؟ وقتی می‌گوییم یک فونت ۱۲ پوینت است یعنی چه؟ آیا شیوه دیگری برای اندازه‌گیری فونت وجود دارد؟ آیا سیستم پوینت در کار طراحی تایپ‌فیس هم کارآمد است؟ یا روش دیگری را باید انتخاب کرد؟


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- تایپ‌فیس متن و نمایشی

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- تایپ‌فیس متن و نمایشی

    رامین پهلوان حسینی

    تایپ‌فیس‌ها را می‌توان برحسب عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد، ازجمله عوامل تاریخی، ویژگی‌های طراحی، کاربرد و... به لحاظ کاربردی تایپ‌فیس ها را می‌توان به ۲ دستۀ اصلی تقسیم کرد: تایپ‌فیس متن و تایپ‌فیس نمایشی. در این یادداشت نگاهی می‌اندازیم به این دو دسته از تایپ‌فیس‌ها.


  • اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «کاراکتر و گلیف»

    اصطلاحات بنیادین طراحی تایپ و تایپوگرافی- «کاراکتر و گلیف»

    رامین پهلوان حسینی

    اصطلاح «کاراکتر» معانی متفاوتی در حوزه‌های تخصصی مختلف دارد. معنای این اصطلاح در تایپوگرافی و طراحی تایپ چیست؟ آیا کاراکتر همان گلیف است؟