• تایپکَست: تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

    تایپکَست: تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

    مارشا لازِن

    استودیو/ لب یکی از استودیوهای طراحی تایپ و تایپوگرافی مستقر در شیکاگو و سانفرانسیسکو است که به طراحی و توسعه تایپ فیس‌های سفارشی برای پروژه‌های هویت برند می پردازد. در این یادداشت، مارشا لازن به تعدادی از پروژه‌های این استودیو و چالش‌ها و مسائلی می‌پردازد که از طریق تایپ و تایپوگرافی حل کرده‌اند.



    این مقاله پیش تر در شماره ۳۵ مجله نشان ( زمستان ۱۳۹۴ - بهار ۱۳۹۵، ویژه استودیوهای دیزاین) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.


  • در ستایش حروف عربی

    در ستایش حروف عربی

    پویا احمدی

    تایپوگرافی عربی در کنار دیگر اسلوب‌های نوشتاری غیرلاتین طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که سیر تکاملی‌اش را با سرعتی بیش از پیش در منطقه‌ی خاورمیانه در این دوران داشته است. این سیر تکاملی تنها محدود به جهان عرب نمی‌شود، بلکه در سایر کشورهای غیرعربی هم گسترش پیدا کرده است. در این مطلب پویا احمدی مروری داشته است بر بعضی از پروژه‌هایی که سعی در پیشبرد تایپ و تایپوگرافی عربی داشته‌اند.



    این مقاله پیش‌تر در شماره ۳۶ مجله نشان ( تابستان ۱۳۹۵، ویژه طراحی گرافیک غیر غربی) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.


  • شروع کار تایپوخط

    شروع کار تایپوخط

    رامین پهلوان حسینی

    چرا تایپوخط را راه انداختیم و در تایپوخط چه کاری انجام خواهیم داد؟ هدفمان چیست؟ این یادداشت توضیحی است کوتاه درباره تایپوخط و کارهایی که در آن انجام خواهد شد.


  • علائم و نشانه های راه آهن شهری متروی تهران و حومه

    علائم و نشانه های راه آهن شهری متروی تهران و حومه

    مسعود سپهر

    سیستم هدایت بصری برای شبکهی راهآهن شهری موضوعی حیاتی است. سفر از ورودی ایستگاه به سکو و از قطاری به قطار دیگر و خروج از ایستگاه، سفر ساده ای نیست. این مسیر در فضایی بسته و بیشتر در زیر زمین و در میان جمعیتی زیاد، توام با نگرانی، اضطراب و شتاب پیموده میشود. اطلاعرسانی دقیق به مسافرها، بر حسب ضرورت و نیاز آنها باید در بهترین شکل صورت پذیرد. متروی تهران یکی از موفقترین نمونههای داخلی در طراحی سیستم هدایت بصری و علائم راهنمای محیطی است. در این یادداشت مسعود سپهر فرآیند دیزاین این پروژه و جزئیات آن را تشریح کرده است. لازم به ذکر است که در این پروژه فونت ترافیک به عنوان یکی از عناصر بنیادین دیزاین در کنار نشانه، رنگ و علائمی مانند پیکان، نقش اساسی بازی کرده است.



    این مطلب پیشتر در شماره ۲۳ مجله نشان ( پاییز ۱۳۸۹، ویژه طراحی اطلاعات) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.


  • فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    فونت‌ها را چگونه باید اندازه‌گیری کرد؟

    رامین پهلوان حسینی

    همه ما که با فونت و نرم‌افزارهای ویرایش متن سر و کار داریم، حتماً اعداد مربوط به اندازه فونت را دیده‌ایم. ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴. اما معنی این اعداد چیست؟ وقتی می‌گوییم یک فونت ۱۲ پوینت است یعنی چه؟ آیا شیوه دیگری برای اندازه‌گیری فونت وجود دارد؟ آیا سیستم پوینت در کار طراحی تایپ‌فیس هم کارآمد است؟ یا روش دیگری را باید انتخاب کرد؟


  • کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    ایلِنه استرایزوِر
    رامین پهلوان حسینی

    یکی از اولین تصمیم‌هایی که هنگام انتخاب یک فونت لاتین برای استفاده در متن باید بگیریم، این است که آن فونت سریف باشد یا سن‌سریف. این انتخاب باید بر اساس چند نکته کلیدی و با توجه به پروژه‌ای که قرار است انجام دهیم، صورت بگیرد. هنگامی که از بین این دو یکی را انتخاب کردیم، جستجو برای تایپ‌فیس به میزان قابل توجهی محدود می‌شود.


  • کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    ایلِنه استرایزوِر
    رامین پهلوان حسینی

    در مطلب قبلی در مورد انتخاب فونت سریف و سن سریف در متون چاپی صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را در مورد فونت هایی که برروی صفحات نمایش دیده می شوند بررسی کنیم.