Blog

Our everyday thoughts are presented here
Music, video presentations, photo-shootings and more

    درحال بارگذاری مطالب...
  • معرفی خطوط اسلامی- خطوط تفننی یا خط نقاشی

    معرفی خطوط اسلامی- خطوط تفننی یا خط نقاشی

    هنگامی که خطوط مختلف شکل می‌گرفت، برخی از خوشنویسان در تزیینی کردن و ایجاد تفنن در خط تلاش می‌کردند. تزیین در خط سابقه‌ای طولانی دارد و انواع خطوط برای تزیین بناها، ظروف، سفالینه‌ها و… به کار رفته است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مهم ترین خطوط تفننی فارسی/ عربی.

  • معرفی خطوط اسلامی- خط رقعه

    معرفی خطوط اسلامی- خط رقعه

    خط رقعه چگونه خطی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با سایر انواع خط چیست؟ ریشه آن در چه خطی است؟ در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به خط رقعه.

  • کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش اول- در نسخه‌های چاپی)

    یکی از اولین تصمیم‌هایی که هنگام انتخاب یک فونت لاتین برای استفاده در متن باید بگیریم، این است که آن فونت سریف باشد یا سن‌سریف. این انتخاب باید بر اساس چند نکته کلیدی و با توجه به پروژه‌ای که قرار است انجام دهیم، صورت بگیرد. هنگامی که از بین این دو یکی را انتخاب کردیم، جستجو برای تایپ‌فیس به میزان قابل توجهی محدود می‌شود.

  • کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    کجا از فونت سریف استفاده کنیم؟ کجا از سن‌سریف؟ (بخش دوم- در دیزاین ریسپانسیو یا واکنش‌گرا)

    در مطلب قبلی در مورد انتخاب فونت سریف و سن سریف در متون چاپی صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را در مورد فونت هایی که برروی صفحات نمایش دیده می شوند بررسی کنیم.

  • طراحی حروف

    برخی رویکردهای آموزشی در مورد طراحی حروف غیرلاتین با تمرکز ویژه بر آموزش و یادگیری مبتنی بر مجموعه‌ها

    فیونا راس، متخصص طراحی تایپ‌های غیر لاتین و تایپوگرافی است. او در جایگاه‌های مشاور، طراح تایپ، نویسنده و مدرس دانشگاه در دانشگاه ردینگ (یکی از معتبرترین مراکز آموزش تخصصی طراحی تایپ) فعالیت می‌کند. در این مقاله او از تجربیات ارزشمندش در زمینه تدریس طراحی تایپ غیرلاتین می‌گوید.

    این مقاله پیش‌تر در شماره 45 فصل‌نامه نشان (ویژه دیزاین و آموزش)، پاییز و زمستان 1397 منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.

  • حروف عربی

    در ستایش حروف عربی

    تایپوگرافی عربی در کنار دیگر اسلوب‌های نوشتاری غیرلاتین طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که سیر تکاملی‌اش را با سرعتی بیش از پیش در منطقه‌ی خاورمیانه در این دوران داشته است. این سیر تکاملی تنها محدود به جهان عرب نمی‌شود، بلکه در سایر کشورهای غیرعربی هم گسترش پیدا کرده است. در این مطلب پویا احمدی مروری داشته است بر بعضی از پروژه‌هایی که سعی در پیشبرد تایپ و تایپوگرافی عربی داشته‌اند.

    این مقاله پیش‌تر در شماره ۳۶ مجله نشان ( تابستان ۱۳۹۵، ویژه طراحی گرافیک غیر غربی) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.

  • تایپکست- تایپ فیس تئاتر شکسپیر

    تایپکَست: تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

    استودیو/ لب یکی از استودیوهای طراحی تایپ و تایپوگرافی مستقر در شیکاگو و سانفرانسیسکو است که به طراحی و توسعه تایپ فیس‌های سفارشی برای پروژه‌های هویت برند می پردازد. در این یادداشت، مارشا لازن به تعدادی از پروژه‌های این استودیو و چالش‌ها و مسائلی می‌پردازد که از طریق تایپ و تایپوگرافی حل کرده‌اند.

    این مقاله پیش تر در شماره 35 مجله نشان ( زمستان ۱۳۹۴ – بهار ۱۳۹۵، ویژه استودیوهای دیزاین) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.

  • ضخامت حروف فارسی و عربی

    چگونگی ضخامت حروف فارسی و عربی

    چرا شیوه‌ی به‌کارگیری ضخامت در حروف فارسی و لاتین متفاوت از یکدیگرند؟

  • علائم متروی تهران

    علائم و نشانه‌های راه آهن شهری متروی تهران و حومه

    سیستم هدایت بصری برای شبکه‌ی راه‌آهن شهری موضوعی حیاتی است. سفر از ورودی ایستگاه به سکو و از قطاری به قطار دیگر و خروج از ایستگاه، سفر ساده ای نیست. این مسیر در فضایی بسته و بیشتر در زیر زمین و در میان جمعیتی زیاد، توام با نگرانی، اضطراب و شتاب پیموده می‌شود. اطلاع‌رسانی دقیق به مسافرها، بر حسب ضرورت و نیاز آن‌ها باید در بهترین شکل صورت پذیرد. متروی تهران یکی از موفق‌ترین نمونه‌های داخلی در طراحی سیستم هدایت بصری و علائم راهنمای محیطی است. در این یادداشت مسعود سپهر فرآیند دیزاین این پروژه و جزئیات آن را تشریح کرده است. لازم به ذکر است که در این پروژه فونت ترافیک به عنوان یکی از عناصر بنیادین دیزاین در کنار نشانه، رنگ و علائمی مانند پیکان، نقش اساسی بازی کرده است.

    این مطلب پیش‌تر در شماره 23 مجله نشان ( پاییز ۱۳89، ویژه طراحی اطلاعات) منتشر شده است و به طور رسمی برای انتشار اینترنتی در اختیار وبسایت تایپوخط قرار گرفته است.